Profiteer van de verwachte groei in de woonbranche

In 2017 wordt er een groei verwacht in woonbranche in Nederland. Dit komt doordat het aantal woningverkopen zal toenemen.

Hoe kan je als interieurprofessional profiteren van deze groei?

De concurrentie in interieurland is vrij fors. De groei gaat dan wel toenemen, maar hoe kan jij als wederverkopende partij hiervan profiteren? Onderstaand enkele tips.

unieke woonaccessoiresUnieke collectie

Veel interieurlabels en merken zijn op elke straathoek te verkrijgen. De consument wil verrast worden en iets unieks in huis plaatsen. Zorg voor stukken die niet overal te kijgen zijn. Daarmee onderscheid je je van de concurrentie.

Een sterk merk of label in je winkel zorgt uiteraard ook voor meer verkopen. Maar vul dit aan met een unieke lijn of stukken.

 

interieurwinkel en beleving creeerenBeleving

Het klinkt als het toverwoord van 2016: beleving. Maar voor een interieurwinkel is dit een een belangrijk aspect. Laat zien hoe een consument de woondecoratie kan toepassen. Niet iedereen is rijk aan fantasie en inspiratie.

Het is niet voor niets dat Pinterest een sterk groeiend social media kanaal is. Hier laat men zich inspireren op het gebied van interieur. Inspireer jouw klant in de winkel ook. Wijzig regelmatig de inrichting & decoratie in je winkels. Als webshop kan je bijvoorbeeld een lookbook opzetten.

Met zelf gemaakte foto’s van items in je shop die je leukt hebt gecombineerd. Hierdoor blijft het voor consumenten ook leuk om bij je binnen te lopen of je webshop te bezoeken.

 

woon-decoratie-verkooppuntenJe bent niet de enige dus bindt klanten aan je winkel

Wooonaccessoires zijn tegenwoordig op veel plekken te verkrijgen. Niet alleen in een interieur- of woonwinkel of in een gespecialiseerde webshop. Maar ook in een bouwmarkt, supermarkt en tuincentrum. En denk ook eens aan de Action, Hema en Blokker.

Ook al bevindt je je in het hogere segment, ook de high-end shopper komt weleens in de laatst genoemde goedkopere winkels. En alles wat hij/zij daar koopt aan decoratie, wordt niet meer bij jou gekocht. Zelfs kledingwinkels verkopen steeds vaker woondecoratie in hun winkel.

Zorg dat je een band opbouwt met klanten. Dat doe je niet alleen door klantvriendelijkheid. Zorg dat je klanten op de hoogte houdt van nieuwe collecties en aanbiedingen. Ben actief op social media en/of verstuur regelmatig een goede nieuwsbrief. Maar denk bij alles na wat je doet. Waarom volg jij iemand op social media of waarom lees je een nieuwsbrief? Zet bijvoorbeeld tips in je nieuwsbrief of een speciale kortingsactie alleen voor lezers van je nieuwsbrief.

Cross sell

Ken je dat? Koop je online een nieuwe smartphone, staat er een op dezelfde pagina een blok genaamd “Wellicht ben je hierin ook geinteresseerd”. In dit blok vind je dan een bijpassend hoesje voor je nieuwe smartphone, een reislader, geheugenkaart etcetera. Dit noemt men “cross selling”.

Dit kan jij in je winkel uiteraard ook toepassen. Verkoop je bijvoorbeeld vazen? Maak dan de vaas mooi op met kunstbloemen, die uiteraard ook te koop zijn in je winkel.

Windlichten in het assortiment? Zet deze op een mooi plateau en zet er de juiste kaars in. Lightboxen (letterbak met licht) zijn op dit moment erg hot. Maar deze meeste werken op basis van batterijen. Zorg dus dat je deze bij de kassa hebt liggen. Verkoop je krijtborden? Zorg dan voor krijtjes om op het bord te schrijven.